Climber Worldwide

Månadens supportfråga:
Varför går Qlikview så långsamt?

Varje månad svarar Ronny Stillman och Daniel Nordström från Climber Expert Services på en vanligt förekommande supportfråga här på Climberbloggen. Har du en fråga du vill få svar på? Kontakta Ronny!

 

Månadens supportfråga:

Varför går allt så segt när jag arbetar i olika applikationer i QlikView-accesspoint?

Expert Services svarar:

Att bli hindrad i sitt arbete för att tekniken inte samarbetar kan vara irriterande. Ibland kan det gälla QlikView och att man upplever hela plattformen som seg. Det laddar långsamt och tar tid att både logga in i applikationen och klicka runt i den. Är det inte något avgörande du håller på med kanske du till slut stänger ner QlikView och löser uppgiften på ett annat sätt. Det här är sällan ett problem som uppstår över en natt utan upplevelsen är att ”segheten” ökat gradvis under en tid.

Prestandan räcker inte till

Orsaken är sannolikt att er QlikView-plattform har blivit större och att prestandan inte räcker till. När ni en gång började med QlikView var ni förmodligen ett mindre antal användare som arbetade med en begränsad mängd data. Med tiden har plattformen vuxit när nya användare tillkommit och fler använder applikationerna parallellt. Samtidigt har mängden data ökat när applikationerna blivit både större och mer avancerade.

Utöka serverns resurser

Att plattformen växer är bra – men för att det ska gå fortsatt smidigt att arbeta i verktyget krävs det att man har tillräcklig prestanda i sin hårdvara. Här måste man säkerställa att t ex RAM-minnet verkligen räcker till. Ett första steg är att ta IT-avdelningen till hjälp för att utöka serverns resurser genom att addera mer RAM-minne. Om det inte räcker kan man se över operativsystem, nätverk och serverinställningar, som också påverkar plattformens prestanda och stabilitet. Alla dessa bitar kan optimeras för att QlikView ska fungera så smidigt som möjligt.

Behöver ni hjälp får du gärna höra av dig till oss.
Lycka till!

/Ronny Stillman & Daniel Nordström

 

Har du frågor eller behöver hjälp? Kontakta oss!

Vi hjälper er att lösa era prestandautmaningar! I en teknisk analys går vi igenom hela plattformen för att se var skon klämmer. Det kan du läsa mer om här.

Infrastrukturspecialist och teamleader
ronny.stillman@climber.se
+46 70 768 92 02

Ronny Stillman

Ansvarig Expert Services
johan.levander@climber.se
+46 70 952 91 60

Johan Levander

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

News

Webinar: Data Literacy crash course with Qlik’s Jordan Morrow

Don’t let data illiteracy hold back on your business performance! Find out how to kick start your journey towards greater data literacy in your organization by joining our 30-minute crash course webinar on April 16 at 13:30 CET with Jordan Morrow, Head of Data Literacy, at Qlik.

Climber Extensions February release is here!

We’ve updated our extensions so they now work with the Qlik Sense February 2019 release. We’ve added lots of new exciting and useful features in the Custom Report and Finance Report extensions.

Top BI Trends of 2019

Is AI going to rule the world? Is it all moving to the cloud? Didn’t get a chance to watch Qlik’s BI Trends of 2019, read our highlights here and find out what we think the trends of 2019 will be.