Climber Worldwide
Climber SE Customer case Rapide Brows bar

Rapide stylar framtidens ögonfransar med data genom Qlik

Skönhetskedjan Rapide Brow & Lash Bar använder Qlik för att effektivisera verksamheten och för att anpassa sitt dagserbjudande till kunderna.

Stockholm – 2 december 2020Qlik går nu ut med att Rapide Brow & Lash Bar, en av Sveriges ledande skönhetskedjor i Sverige, använder Qlik Sense för att effektivisera distributionskedjan och hantera det högre bemanningskravet som ställs från kunder på produkter och tjänster i företagets 18 butiker runtom i Sverige.

”Varje timme är extremt viktig för oss. När vi började använda Qlik Sense kunde vi på ett snabbt och enkelt sätt se vilka behandlingar som var mest efterfrågade och vad som sålde bäst. På så sätt kunde vi spara tid och erbjuda fler behandlingstider”, säger Josefin Lundin, vd på Rapide Brow & Lash Bar.

Sussie Lundquist och Tilda Nordh startade Rapide Brow & Lash Bar 2013, ett butikskoncept för styling av bryn och fransar. Så kallade ”brynbarer” öppnades centralt i flera storstäder, för att finnas så nära och tillgängliga för kunderna som möjligt. Istället för att erbjuda hela behandlingar erbjuds dessutom skräddarsydda upplägg, där man kan lägga till eller ta bort en eller flera moment.

”För många kan det kännas osmidigt att behöva vänta i veckor på en bokad behandling, som sedan dessutom tar onödigt lång tid”, säger Josefin Lundin.

Rapide använder Qlik Sense-plattformen i alla sina butiker. Detta ger företaget en bättre överblick över verksamheten och gör det enklare att utvärdera vilka produkter och tjänster som ger mest avkastning. Rapide kan på så sätt effektivt anpassa sitt utbud från dag till dag eller efter säsong.

Innan Rapide började använda sig av Qlik visade det sig att väldigt mycket av de anställdas tid gick åt att samla in statistik för att kunna utveckla affärerna och driva verksamheten framåt. Personalen i respektive butik gjorde dagliga sammanställningar i ett Excel-ark som sedan skickades in till huvudkontoret för bearbetning. Detta tog värdefull tid från medarbetarnas fokus – att förse kunderna med bra och snabb service.

”Från samma stund som vi började använda Qlik, kunde vi på ett snabbt och enkelt sätt se vilka behandlingar som var mest efterfrågade och vad som sålde bäst. Den automatiserade processen av att samla in data från våra butiker har sparat oss tid och gjort att vi kunnat erbjuda fler behandlingar till våra kunder”, säger Josefin Lundin, och fortsätter:

”Våra kunders tid är väldigt viktig för oss och genom vår dataanalys har vi sett att det efterfrågades fler billigare och flexiblare behandlingar. Resultatet blev att vi kunde erbjuda detta under deras lunch.”

Samtidigt som företaget hanterar kundernas krav, så kan de nu planera sina inköp beroende på vad för behandlingstjänster och produkter som efterfrågas. Detta har gjort att Rapide kan ligga steget före konkurrenterna i den alltmer föränderliga och innovativa skönhetsbranschen.

”Med Qlik kan vi se exakt hur det går för varje butik utan att behöva dubbelkolla all data som vi får in dagligen. Vi kan även se vilka dagar det troligen kommer efterfrågas mer av en viss behandling, vilket gör att vi bättre kan planera våra inköp och att vi har tillräckligt med personal på plats i alla våra 18 butiker som kan se efter våra kunder”, säger Josefin Lundin.

Climber introducerade Rapide till Qlik med syftet att samla, visualisera och förenkla datan för hela organisationen.

”Rapide är ett härligt bolag att jobba med. Nyfiket, snabbfotat och datadrivet i grunden. Vi har samarbetat sedan 2018, och under hela projektet har Rapide med Josefin i spetsen varit tydliga i hur de vill följa upp sin affär – både från ett intäkts- och kostnadsperspektiv. Med hjälp av Qlik blir både resultat trender överskådliga, och enkla att snabbt agera på. Det är ett väldigt effektivt sätt att driva sitt bolag på.” Daniel Häggroth, BI Manager, Climber.

 

Om Rapide

Rapide Brow & Lash Bar  som grundades 2013 i Katrineholm är den ledande skönhetskedjan i Sverige som fokuserar på fransar och bryn. Med 18 brynbarer i 7 städer erbjuder de trendiga och klassiska behandlingar med trådning som hantverk och kompletterar behandlingarna med en egen produktlinje. Med en stor passion till hantverket och ögonbryn strävar de efter att erbjuda den bästa skönhetsupplevelsen.

Vill du veta mer om projektet?

Kontakta oss!

Samantha Hartley

Marketing & Content Manager
samantha.hartley@climber.se
+46 70 746 75 34

Daniel Häggroth

BI Manager Hälsa & sjukvård
daniel.haggroth@climber.se
+46 73 537 10 26

Publicerat 2020-12-02

News

Planacys årliga rapport: TSOCFP 2024
News

Planacys årliga rapport: TSOCFP 2024

Planacy har släppt 2024 upplagan av ”The State of  Corporate Financial Planning”. En kartläggning, analys och trendspaning av svenska företag och verksamheters arbete med finansiell planering.

>> Ladda ner rapporten här!
What’s New in Qlik Cloud – April 2024
Blog

What’s New in Qlik Cloud – April 2024

This month you will find out about new releases in Qlik Cloud Data Integration for the Data Movement Gateway, new SaaS application connectors, and a new data connection interface. In the analytics world, you will find enhancements to reporting, app styling, and administration.

>> Read more
What’s New in Qlik Cloud – March 2024
Blog

What’s New in Qlik Cloud – March 2024

Want to stay up to date with the latest enhancements on the Qlik Cloud Platform? Then visit this monthly blog to learn about the top 10 updates within the Data Analytics and Data Integration area and how you can use these new features in your daily work.

>> Read more