Climber Worldwide

Verksamhetsbehoven i fokus i Gartners Magic Quadrant 2016

I början av februari släpptes Gartners Magic Quadrant (MQ) for Business Intelligence and Analytics Platforms 2016. Vad har hänt sedan förra året? Från att ha varit en ganska samlad grupp på mitten har det i år skett en förflyttning nedåt och spridningen har ökat. Hur tolkar vi då detta? Här sammanfattar vi de viktigaste slutsatserna från årets kvadrant.

Magic Quadrant 2016_2015

Så fungerar Gartners Magic Quadrant for BI Platforms.

 

Verksamhetsbehov viktar om kriterierna

Den största skillnaden i årets kvadrant baseras på skiftet i hur BI köps in.  Traditionellt sett har IT varit beställaren av BI-lösningar, men numera är det verksamheten som tar inköpsbesluten. Nu har den förflyttningen gått så långt att Gartner uppdaterat sina utvärderingskriterier för att bättre återspegla det nya köpbeteendet. Gartner beskriver det som att man har nått ”a tipping point”:

The BI and analytics platform market’s multiyear shift of focus from IT-led reporting to business-led self-service analytics has reached a tipping point. Modern BI platforms support organizational needs for greater accessibility, agility and analytical insight from a diverse range of data sources.Gartner.

Vinnare och förlorare

Qlik, Tableau och Microsoft sticker ut som de enda leverantörerna i ledarposition. Tableau har tappat sitt försprång medan Qlik och Microsoft visar på en mer komplett vision. Bland övriga leverantörer har det försvunnit en del leverantörer och produkter. De produkter som klassas som rapportverktyg, såsom IBM Cognos, platsar inte längre.

Stöd för samtidiga datakällor premieras

Jämfört med Tableau och Microsoft får Qlik ett klart högre betyg på avancerade analyser, vilket beror på stödet för flera samtidiga datakällor och de associativa filter- och sökfunktionerna. Möjligheten att fungera utan datalager är också en stor fördel jämfört med Tableau. Qlik har dessutom flera bra initiativ på gång som man inte fått betalt för fullt ut i årets MQ. Jag tänker då på Qlik Data Market för prenumeration på färdigpaketerad omvärldsdata, Qlik Continious Classroom för interaktiv utbildning av både utvecklare och användare och Qlik Sense Cloud (och Qlik Sense Enterprise Cloud som släpps under 2016) för molnlösningar.

Self-Service BI en möjlighet för 2017

Konkret kan vi konstatera att Gartner skapar ett stort utrymme som det går att växa i för den som kan leverera strukturerad Self-Service BI. Jag ser Qlik som den stora vinnaren inför MQ 2017. Qlik är en av få aktörer som inte tappat i årets MQ och genom tisdagens release av Qlik Sense 2.2 har man förbättrat möjligheterna till Self-Service och Smart-Data-Load. Efter ytterligare ett år med fortsatt täta releaser av Qlik Sense (3 per år), räknar jag med att Qlik tar en tydlig ledarposition i det nyskapade utrymmet 2017.

/Olof

Det här är Climberbloggen

Jag heter Olof Malmström och arbetar som verksamhetskonsult på Climber. Här på Climberbloggen delar jag mina tankar om stort och smått inom Business Intelligence, dataanalys och Qliks produkter.

Jag finns som @omalmstrom på Twitter och du kan maila mig via olof.malmstrom@climber.se.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

News

Webinar: Data Literacy crash course with Qlik’s Jordan Morrow

Don’t let data illiteracy hold back on your business performance! Find out how to kick start your journey towards greater data literacy in your organization by joining our 30-minute crash course webinar on April 16 at 13:30 CET with Jordan Morrow, Head of Data Literacy, at Qlik.

Climber Extensions February release is here!

We’ve updated our extensions so they now work with the Qlik Sense February 2019 release. We’ve added lots of new exciting and useful features in the Custom Report and Finance Report extensions.

Top BI Trends of 2019

Is AI going to rule the world? Is it all moving to the cloud? Didn’t get a chance to watch Qlik’s BI Trends of 2019, read our highlights here and find out what we think the trends of 2019 will be.